הבהרות לגבי דחיית קטינים יוני 2023

בהתאם לפרסומים השונים, מאז אוקטובר 2022 קיימת אי וודאות לגבי אישור אזרחות של בקשות קטינים שנולדו טרם התאזרחותו של ההורה הפורטוגלי, כפי שנקרא בפורטוגזית Artigo 2.
היות ונראה שהפצת שמועות ופרשנויות הולכת ומקצינה, נשמח לעשות קצת סדר בדברים לטוב מי שמעוניין.
במקורו של החוק נכתב כי במקרה של ארטיגו 2 ניתן לבקש מהקטין (טוב, מהוריו) להוכיח זיקה (קשר עכשווי לפורטוגל).

בשנת 2019 יצאה הנחיה כתובה מטעם ראש הIRN (הגוף הממונה על הקונסרבטוריות) שאין לבקש הוכחה לזיקה מקטינים עד גיל 14. בפועל ההוראה הזאת נמתחה וגם קטינים בני 16+ קיבלו אזרחויות ללא הוכחת זיקה.

ההנחיה הזו הייתה בתוקף עד לכניסתה לתפקיד של ראש הIRN הנוכחית (סביב אוקטובר 22), אשר ביטלה את ההנחיה של קודמתה בתפקיד והורתה לבקש זיקה מכל קטין, ללא קשר לגילו, גם עבור תיקים שכבר הוגשו ונמצאים בתהליך.

מה בעצם קורה בתהליך לבקשת זיקה?
ברמה התיאורטית, לאחר שהתיק מגיע לשלב 4, הקונסרבדור אמור להחליט אם בתיק יש הוכחת זיקה מספקת או שיש סיבה לחשוד שלקטין אין זיקה. במידה והוא אכן חושד שאין, הוא מעביר את התיק להחלטת התובע הפורטוגלי הציבורי, שהוא חלק מגוף שנקרא ״המנהל הציבורי״ בתרגום חופשי. התובע (לא מדובר בפקיד בודד אלא בכמה) אמור להחליט האם לדעתו יש סיבה להתנגד לאזרחות (היעדר זיקה היא סיבה) או מחליט לאשר אותה ומחזיר את התיק לרישום האזרחות.

במידה והתובע מחליט להתנגד לאישור האזרחות, הוא מחוייב להעביר החלטה מנומקת בכתב לבית המשפט הפורטוגלי, שם ניתנת זכות ערעור למייצג הקטין.
לערעור ישנה עלות אגרה בסך 612 יורו אשר מוחזרת למערער במידה והערעור מתקבל.
חשוב מאוד לציין בשלב זה כי נטל הוכחה כי לקטין אין זיקה מונח לפי החוק על כתפיו של התובע ולא על המבקש.

מה קורה בפועל כרגע:
כרגע, נראה שבהיעדר הגדרה ברורה לזיקה, הקונסרבדורים קיבלו החלטה להעביר 100% מהתיקים שאין בהם זיקה אוטומטית (כמו אח פורטוגלי) להחלטת התובע הפורטוגלי. מתינוק בן שנתיים לנערה בת 17- כולם לתובע, וכאן זה נהיה מעניין…
מניתוח מספר תיקים שעברו את התהליך שתיארנו עד כה, נראה שרובם המוחלט של התיקים חוזר מהתובע עם הנחיה לאשר את האזרחות, עם אחד מהנימוקים הבאים:

א. קיים בחוק הפורטוגלי סעיף שאומר שניתן להתנגד לאזרחות רק במשך שנה מרגע הצטברות העובדות אשר מהוות עילה לאישור האזרחות. לפי הפרשנות הרווחת והנוחה של רוב שוכני משרד התובע הפורטוגלי, השנה הזאת נספרת מהרגע שבו הוגשה הבקשה. דהיינו אם עברה שנה מהגשת התיק והתובע הפורטוגלי לא הביע התנגדות, יש לאשר את האזרחות. מה שנקרא, ניצחון טכני. מצורף לנוחיותכם חלק מההחלטה שהתקבלה בנושא לגבי מספר מלקוחותינו:

ב. מספר קטינים אושרו מסיבה אחרת ומאוד רלוונטית למבקשים רבים- קיומם של מספר בני משפחה שסיימו או נמצאים בתהליך, מהווה עילה לאישור האזרחות ברוח עקרון איחוד המשפחות. מצורף לנוחיותכם חלק מההחלטה שהתקבלה בנושא לגבי מספר לקוחותינו (הורה פורטוגלי, הורה שני בתהליך, סבא פורטוגלי 2 דודים ודודה אחת פורטוגלית):

לצערנו, כפי ששני שופטים יכולים לקבל החלטות שונות, כך גם במשרד התובע. מספר קטן של תיקים אכן קיבל הודעת דחייה וכעת יעבור לדיון בבית המשפט בו תינתן לנו האפשרות לומר את דברינו, ויש לנו בהחלט מה לומר.

לגבי זיקות למניהן, מחברות במועדוני ספורט ועד לניף וקורס פורטוגזית, לא ראינו שאילו מן אותן זיקות שצירפו לתיקים הותירו רושם רב על הפורטוגלים. עם זאת, אנחנו מאמינים בעקרון האשכנזי משהו שאומר ש ״לא יפה לבוא בידיים ריקות״ ולכן ההמלצה היא בהחלט לצרף משהו שקושר את הקטין לפורטוגל, כי גם טענה חלשה שגוררת תגובה ודיון עדיפה על היעדר זיקה מוחלט.

אם כל זה לא מספיק, קיימת כרגע הצעת חוק על השולחן אשר כוללת (גם אך לא רק) הבהרה כי אותה שנה שבה ניתן לתובע להתנגד תיספר במפורש מרגע קבלת האזרחות של הקטין מה שבפועל מבטל את אחד הסעיפים ממנו נהנים כרגע חלק מהקטינים המבקשים. במילים אחרות, מתאריך מסוים הם יוכלו לבטל את האזרחות גם אחרי קבלתה בטיעון שלא היתה זיקה.

ולפיכך, גם אם קיים סיכון מסוים (כספי), אנחנו ממליצים באופן חד משמעי להזדרז ולהגיש בקשות לפחות עבור אחד הקטינים (במידה ויש יותר מאחד אבל אתם מעוניינים למזער סיכונים) על מנת להנות מעומס הבקשות (כרגע לוקח לפורטוגלים מעל לשנה לטפל בתיקים) ומהפרשנות המאוד נוחה של חלק גדול מעובדי משרד התובע הפורטוגלי לפני שההבהרה הזו מעוגנת בחוק.

בשנים האחרונות חלה זילות מסויימת בהליך האזרחות הפורטוגלי. ההתפתחויות האחרונות מראות שחלק קריטי להצלחת ההליך כיום הוא ייצוג ראוי בפורטוגל ע״י עורכי דין, ולו רק בשביל להביע התנגדות, להוכיח זיקה מנומקת ועוד. עשו לעצמכם טובה, אם אתם הולכים על זה, וגם אם זה משום מה שלא דרכנו (הכל בסדר, למרות שאין טובים כמונו :)), לכו לאנשי מקצוע וודאו כי אתם מיוצגים בפורטוגל כנדרש בחוק.

לפרטים על תהליך לאזרוח קטינים

אנחנו פה לכל שאלה או הבהרה,
אבישי ורותם והצוות